Sider

onsdag 30. oktober 2013

Kjøkkendag i dag :)

I dag har jeg brukt mesteparten av ettermiddagen på kjøkkenet. Har fått en bestilling på stekt løk av min far, så da hadde jeg plutselig 12 store løk å ta meg av ;) Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en ny oppskrift denne gangen, og syntes den ble såpass god at jeg ville dele den med dere :) Siden det nærmer seg jul så er det jo alltid kjekt å lagre litt stekt løk i frysen! Oppskriften går per 4 løk så dere får bare gange opp ;)

4 løk
3 ss brunt sukker
2 ss balsamicoeddik
smør og olje til steking.

Skrell og skjær opp løken i halvringer, jeg brukte mandolin så det gikk veldig greit!


Ellers så går det jo fort hakke opp for hånd også! Smelt så en klatt smør i en dyp panne/kasserolle sammen med litt olje og legg i løken sammen med sukker og balsamicoeddik. La den steke på svak varme til den har falt sammen og begynner å bli litt brun, men ikke sprøstekt!! Dette vil ta ca 15-20 minutter, rør innimellom!
Jeg syntes den skal være litt brunere enn den ble så jeg jukset litt og hadde i litt sukkerkulør, men det er jo en smakssak ;) Så var det bare å bære det ned til naboen til frysing og smaking :D (oppskriften fant jeg her)
Så ett tips her om dagen på Masterchef Australia om å kutte løk, at grunnen til at du begynner grine er fordi kniven er for sløv og/eller at rommet er for lite ventilert. Så i dag så sto jeg under vifta med den på full guffe og ikke en tåre ble felt ;)


Så har det seg slik at det er jo tross alt halloween i morgen og eldstemann er invitert i klasseselskap i den anledning. Jeg skal ha med muffins, og tenkte da jeg skulle lage en super enkel kake som her hjemme bare kalles koppekaken, for du trenger ingen dl mål eller noe, eneste du trenger er en kopp! Den blir kjempe saftig! Du kan også bruke den som langpannekake, det er stort sett det jeg bruker den til.

Stekes på 175 grader, har ikke noe spesielt tidspunkt så du må bare sjekke innimellom med en gaffel/strikkepinne.

5 egg
5 kopper sukker
2,5 kopp melk.
7,5 kopp mel.
5 ts vaniljesukker
5 ts bakepuler
til slutt 375 g smeltet margaring og
5 ss kakao.

Lag eggedosis av egg og sukker, men IKKE pisk for mye det skal bare blandes. Ha så i resten av ingrediensene og bland godt :)

Mens kaken stekes så lager du glasuren som er som følger:

200 g melis
4 ss smeltet margarin
5 ss kald kaffe
2 ss kakao

Rør alt sammen, se an tykkelsen, blir den for tynn ha i mer melis, blir den for tykk ha i mer smør/kaffe :)


I dag laget jeg som sagt muffins og disse pyntet jeg veldig enkelt med sjokoladeøyne jeg kjøpte på Nille. Muffinsformene kjøpte jeg på Panduro på Arkaden, jeg pleier som regel å bruke silikonformer så derfor ikke helt trygg på hvordan formen blir under steking så derfor ble mine ikke kjempe fine på utseende, men hva gjør vel det så lenge smaken er god ;)

Sist, men absolutt ikke minst, rop på resten av familiens medlemmer og slikk boller og slikkepotter ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D