Sider

fredag 25. oktober 2013

Hjemmelaga spicy kjøttboller med tomatsaus :)

I dag måtte jeg jo lage litt helgekosmat og siden det helst skal være litt lettspiselig for min del så bestemte jeg meg for å prøve meg på kjøttboller med tomatsaus. Det ble en kjempe hit! Store og små spiste opp ALT og jeg som trodde det skulle bli alt for mye :) Ingenting bedre enn fornøyde barn som spiser middagen sin!

Jeg begynte med å lage kjøttbolledeigen, den er som følgende:
800 gram karbonadedeig
1 rød chilli
4 ts paprikapulver
En halv kinesisk hvitløk (eventuelt 2-3 fedd)
2 dl brødkrumme/rasp
2 egg
Smak til med salt og pepper.
 
Bland alt godt i sammen, bruk hendene så får du ut litt aggresjon og ;).
 
Så lot jeg deigen stå litt mens jeg laget tomatsausen, siden den er bedre jo lenger den står egentlig.
 
2 bokser flådd tomater.
5 sjalottløk
Resten av den kinesiske hvitløken (eller 2 fedd)
Timian - jeg er veldig glad i timian så har masse i, men smak deg frem.
0,5 dl olivenolje
salt og pepper.
 
Jeg surrer først hvitløk og sjalottløk i panna, før jeg helte oppi tomatene og timian. Lar det koke opp og koke en stund før jeg har i olivenoljen, det skiller seg med en gang, men bare rør godt. Så lar jeg det stå og putre mens jeg steker bollene.
 
Jeg la bollene oppi sausen etter hvert som de var ferdige og så lot jeg de stå og kose seg i sausen i 15 minutters tid. I den tiden så kokte jeg fullkornspasta til resten av familien.
 
Dette er kjempe godt å servere både med pasta eller som enkel rett til tapas/koldtbord o.l. Kan godt spises kald og på skive :) Prøv da vel!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vennligst legg igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet :D